Vi åker elbil från Jämtland till Brighton

Om bloggen

Vi åker på en resa till England med vår elbil, en Nissan Leaf.

Vi börjar färden i Krok i Jämtland och vi kommer att berätta om vår resa på väg mot London och Brighton, som är vårt slutmål. Eller förresten, sen ska vi ju hem igen.

Fakta för elbilsnördar

ResanPosted by Susann Mon, May 19, 2014 14:42

Vi är ju hemma från resan och är i den vanliga vardagen, men det finns en del anteckningar från resan som jag kommer att lägga ut på bloggen lite allt eftersom. Tar en sak i taget. Vi håller också på att lägga upp ett bildgalleri som nås via hemsidan co2kompensera.se. Än så länge finns det en (1) bild men det är ju så man börjar eller hur? smiley

För de som är intresserade av hur och var vi laddat vår elbil, här kommer Listan med stort L:

Krok Nattladdning 10 A

Köpenhamn Clever Chademo

Slagelse Chademo

Brofästet Stora Bält Jylland Chademo

Natt utan laddning i Odense (det behövdes inte)

Kolding Chademo

Flensborg Chademo

Schleswig tjuvladdning 16 A (det höll!) chuko i tvätthall. Det fanns typ 2 men nån sån kabel hade vi inte.

Nattladdning hotell Waldfrieden norr om Hamburg

Hamburg 75 till 80 procent Chademo. Bara när affären är öppen.

På väg mot Bremen MacDonalds 16 A. Bästa latten!

Bremen icke byggd Chademo, oladdat!

Bremen ytterligare en icke tillgänglig långsamladdare, typ 2 och bara tillgänglig under kontorstid.

Nattladdning 10 A pyttelitet jaktromantikhotell med restaurang in the middle of nowhere. Tre streck innan vi får ladda.

Lunch Hüwener Mühle. Bränner en säkring när vi försöker ladda med 16 A vid en restaurang. Fortsätter med sladden ut från en kontakt över diskbänken med 10 A.

Assen, Holland. Chademo. Låst med kort men träffar ägare Hans Peugeot som lånar ut.

Nattladdning med förhinder på spahotell Zwaluwhoeve 10-16 A. Det slutade ladda när belysningen släcktes och vi fick dra ut en kabel från fönstret.

Hoek van Holland. En halvtimmes tiggande gav tolv minuters laddning via uttag i fiskaffär vilket kostade 5 Euro. Rekord?

Laddning på båten. Vilken överraskning! Det fanns konventionell laddare på båten men det var typ2. De hjälpte oss att hitta ett chuko uttag och vi kunde ladda med 16 A.

Glyn Hopkin Nissan i Colchester. Chademo. Funkade perfekt utan kort och väl tillgängligt!

Thurrock servicecenter. Chademo.

Yeomans Nissan, Worthing Chademo.

Kompletterande nattladdning Shoreham-by-sea. 6A hos mågen.

Tunbridge Nissan Chademo

Glyn Hopkin Nissan Colchester

Esbjerg Chademo. Fanns även en ”nödladdare” (chuko) på baksidan.

Kolding Chademo

Brofästet Stora Bält Chademo

Slagelse Chademo

Köpenhamn Chademo

Rosengård Chademo

Helsingborg Scandic Nord nattladdning 10 A

Max Ljungby 16 A. Låååång lunch.

Jönköping Chademo

Linköping Chademo

Nyköping nattladdning 10 A i garage. 80 kronor för parkering.

Kungens kurva Chademo

Uppsala MacDonalds Chademo

Gävle Energi Chademo

Söderhamn. Misslyckat försök att ladda på Macdonalds samt en inte fungerande kommunal laddstolpe.

Hudiksvall 16 A tjuvladdning vid industribyggnad.

Sundsvall Scandic Nord, 6 A nattladdning.

Birsta Chademo

Ånge 16 A smartladdare på elbilsseminarium.

Ånge ICA 16 A smartladdare.

Östersund Lillänge Chademo

Hemma!

Jo, det blev några gånger...

Because I´m happy

ResanPosted by Susann Sat, May 17, 2014 23:41

Hemma igen i den grå vardagen. Ja grå var den verkligen. Efter två och en halv vecka på semester trodde man att träden skulle ha slagit ut en liten aning och att gräset skulle vara grönt. Men det var ungefär likadant som när vi åkte. Ingen snö dock, förutom i skidbacken.

Vaknade tidigt på hotell i Sundsvall i torsdags morse. Det var sista natten på resan och vi var på väg till Ånge och elbilsseminarium. Urtrött och ville mest sova men så kom Thorsten ut från duschen glad och lycklig, dansande till Because I´m happy. Med en sån inledning på dagen var det enkelt att själv pallra sig upp. Tack Per för den uppmuntrande länken till gladaste låten! Det behövs inte mer för att få den bästa starten på en dag :-)

Mindfulness på hemvägen i Ljungby

ResanPosted by Susann Tue, May 13, 2014 13:53

På väg till Jönköping från Helsingborg där vi sov, får vi lov att stanna till i Ljungby. Det är 113 km till Jönköping så det gäller att ha relativt fullt batteri innan vi drar. Får väl hitta på ytterligare ett blogginlägg så länge.

Hinner med både det ena och andra här på Max där det finns en 16 A snigelladdare. Snigel var väl att ta i, men det känns så när man precis svischat förbi Jylland, Fyn, Själland och Malmöområdet med snabbladdare efter snabbladdare efter snabbladdare. Vilken lyx det var att köra i Danmark, där vi visste exakt (nästan i alla fall) var laddplatserna fanns och vi hade tillgång till dem eftersom vi köpt kort av företaget Clever som äger laddarna. Laddplatserna fanns dessutom så tätt att man kunde välja och vraka. Laddkortet var relativt dyrt, men så värt att kunna ta sig genom landet problemfritt och i lagom fart!

Elbilssemester i Danmark rekommenderas starkt och ett tips är att ta kontakt med Clever i förväg för att köpa ett kort. Vi löste det på plats genom att åka till deras kontor i Köpenhamn där det också finns en snabbladdare.

Hej då Danmark, bästa elbilslandet!

Passar på att smyga in lite elnätsporr också ;-)

Varför åka till Goa när man kan åka till Colchester?

ResanPosted by Susann Tue, May 13, 2014 12:57

I vintras funderade vi mycket på hur vi skulle fira de kommande 50-årsdagarna. Ingen av oss är den planerande typen (ingen överdrift tycker vissa av våra vänner!) och vi orkade inte ställa till med nån stor fest. Istället tänkte vi åka på en resa. Men vart skulle vi åka? Vi pratade om Indien och andra exotiska ställen, men det krockade lite mot vår idé om ett koldioxidpositivt liv. Det enda som jag ville, var att träffa en elefant. Thorstens önskan var att åka och hälsa på Freja i Brighton och att köra elbil dit istället för att flyga, som väl är det normala. Ok, det blev Brighton.

Men ta mig tusan, vad fick jag träffa? Inte bara en elefant utan två! Ödet gjorde att vi missade färjan "hem" till Esbjerg i fredags. Nästa färja skulle gå på söndag eftermiddag så vi fick plötsligt några extra semesterdagar. Sorry jobbet, en ny ledighetsansökan på väg...

Vi plockade en turistbroschyr på vårt rastställe i Thurrock och bestämde oss för att ta in på hotell i Colchester. Vi hade aldrig hört talas om nån stad som heter Colchester men det var Englands äldsta stad tydligen. Gammal som gatan och omnämnd runt Kristi födelse av nån romersk kejsare. (Källan något osäker, haha)

Hotellet vi hittade var obetydligt nyare än själva staden och supermysigt. Vi kom dit precis när nån annan bokat av ett rum så vi hade tur.

I Colchester hade de ett zoo med elefanter. Det givna stället att besöka, förstås! Vi gick raka vägen mot girafferna som vi fick mata och sen var det dags att mata de afrikanska elefanterna Tanja och Opal. Vilka mäktiga djur! Vips, hade även jag uppnått mitt mål för 2014 under resan.

Ibland har man tur :-)

Long time no wifi

ResanPosted by Susann Thu, May 08, 2014 12:29

Vi är framme vid slutmålet Brighton! Vi är fyra personer i Frejas mysiga rum (Freja, Thorsten, jag och Agneta) på en typisk engelsk gata med radhus både på tvären och höjden. Igår var vi ute på puben och träffade maugen (som man säger på skaulmaul) och hans mamma. Mycket trevligt och gott! Idag ska vi ut och kolla in stan. Tyvärr är det lite regnigt idag, men jag vill i alla fall gå och kolla in piren som man sett i så många filmer.

Vi hann med operan i tisdags, vilket var den enda tid vi hade att passa på resan. Royal Opera House var läckert och föreställningen var fantastisk. Innan operan satt vi och glassade i solskenet på uteservering i Covent Garden. Vilken härlig dag!

Angående resan, så har vi ju bevisat att det går att ta sig med elbil från Jämtland till Brighton. Men helt lätt har det förstås inte varit. Vi har upplevt massor och har samlat på oss massor av erfarenheter om problem och möjligheter och hur man kan underlätta för elbilsutvecklingen. Bilen har fungerat klockrent. Utmaningarna har varit att hitta laddställen, särskilt när man varken haft telefon- eller bredbandsuppkoppling,

Kommer att skriva mer om själva resan senare, men nu är det dags att gå ut och göra stan.

Ett större misstag

ResanPosted by Susann Sat, May 03, 2014 22:31

Första gången på länge med bredbandsuppkoppling, så här är en liten uppdatering. Stormmätt efter en sen middag på vårt lilla hotell zu Jägerklause i Ganderkäse. Det var nog både tur och skicklighet som gjorde att vi kom hit.

Det har varit mycket tjat om räckviddsångest när det gäller elbilar, men det är nog oftast felinformationsångest i de flesta fall. Det är väldigt glest mellan möjligheterna till att snabbladda här, så vi hade lagt allt krut på att komma till snabbladdaren i Bremen. När vi kom dit hittade vi den inte. Åkte runt i ett enormt outlet-område. Hur många parkeringsplatser som helst. Frågade folk som inte hade nån aning. Till slut hittade jag stället. Det var en kabel som stack upp ur marken och en fin skylt där det stod att här kommer världens bästa snabbladdningsstation att stå färdig i mars 2014. En miljard minuspoäng till E.on som gör reklam utan att ha nånting att göra reklam för. Där stod vi utan aning om hur vi skulle ta oss vidare. Ingen fungerande telefon och ingen fungerande uppkoppling. Livet var lite jobbigt just då. Började åka mot en annan laddare, en långsam en (nöden har ingen lag). Navigatorn sa "if possible make a u-turn". Jag sa "jag orkar inte göra en u-turn här, det är för mycket bilar", fortsatte rakt fram och hamnade på auto-bahn. Ur askan i elden. Många tycker det är coolt att åka till Tyskland för att åka superfort på autobahn, men gör det i 45 km i timmen - ger garanterat mer adrenalin!

Tog oss i alla fall vidare till en långsamladdare, men den var inte i bruk på helger.

Ok, vad göra? Jag sprang runt och kollade efter minsta lilla eluttag nånstans medan Thorsten letade upp ett lämpligt hotell via navigatorn. Det var långt men ok. Med batteriet på --- kom vi till världens trevligaste lilla hotell och restaurang, fick ladda bilen, en god middag och ett mysigt rum för 78 Euro. Livet är underbart :-)

Imorgon blir det kanske en resa i 38 km i timmen för att nå så långt som möjligt på väg mot Holland och England. Det börjar bli bråttom att nå Royal Opera House i London den 6 maj, då vi har biljetter till La Traviata.

Rapport från ledighetskommittén

ResanPosted by Susann Thu, May 01, 2014 12:05

Ledighetskommittén firar arbetarnas dag i Skåne. Sköna maj! Rapsfälten är redan höga och maskrosorna blommar. Det går fasaner längs vägkanten. Vi har åkt i solsken på en liten pittoresk landsbygdsväg ner ifrån Södra Ljunga där vi bodde i natt på det k-märkta vandrarhemmet. Mycket trevligt ställe, jättetrevlig personal och prisvärt! Rekommenderas! (Passar på att skryta lite extra eftersom vi uppmanade dem att kolla in vår blogg ;-)) För att komma dit åkte vi på vägar som mer liknade kostigar och vi fick bromsa för flera rådjur. Vi såg också en travande älg.

Vi fick låna ett eluttag på väggen på vandrarhemmet och nu är vi i Glumslöv på Q8 och snabbladdar. Bra kaffe men inte ens minsta lilla vegetarisk macka. Hur svårt kan det vara att hyvla en liten ostskiva och lägga på ett bröd? Vi kör väl med 5:2-dieten tills vi är framme i Malmö.

Största missödet hittills

ResanPosted by Susann Wed, April 30, 2014 09:50

Kom till Uppsala igår kväll och hann med lite tisdagsmys på Scandic Nord. Vi tog oss från Ljusdal till Gävle där det finns en ny snabbladdare som vi nyttjade. Det är så klart toppen att den finns och som den är placerad har man inte heller nån chans att göra av med några pengar. Mitt i ett industriområde. Vi fick oss en liten promenad i väntan på att laddaren skulle bli klar. Möjligen skulle jag ha önskat tillgång till en toalett i närheten. Thorsten klarade förstås av det behovet i en buske, vilket jag inte hade nån lust med.

På hotellet frågade vi om det fanns nån möjlighet att ladda elbilen. Nej tyvärr, svarade receptionisten. Tråkigt, men det gjorde inte så jättemycket eftersom vi redan parkerat bilen vid ett motorvärmaruttag och höll på att ladda redan. Men det sa vi inte till hen.

Allt har gått fint förutom ett missöde i badrummet. Attans!